حل گره ای رایانه ای
ریاضیدانان و متخصصان رایانه ای، ورای پاسخ دادن به سوالاتی که با چند آغاز می شوند به سنجش توانایی و ناتوانی های رایانه در حل و تولید جورچین های سودکو علاقمندند. نوشتن برنامه هایی برای حل کردن سودکو با هرگونه کلید اولیه ای ساده است.
برنامه های نوشته شده می توانند از روش های متعددی استفاده کنند اما رایج ترین روش، روش پیمایش معکوس (Backtracking) و به نوعی آزمون و خطاست. این خوارزمیک (الگوریتم) عدد یک را در اولین سلول قرار می دهد در سلول بعدی نیز عدد یک را قرار می دهد و این کار را ادامه می دهد تا تداخلی پیش آید. در صورت بروز تداخل ، به عدد ورودی یکی می افزاید (برای مثال اینجا عدد 1 را تبدیل به 2 می کند) و وارد کردن آن را ادامه می دهد تا باز تداخلی پیش آید. در صورتی که تداخل درباره ی عدد 9 پیش آمده باشد از عدد واقع در سلول یکی کم می کند(8) و به مقدار سلول ما قبلش یکی می افزاید و این کار را تا جایی که برنامه به جواب دست پیدا کند ادامه می دهد. در یافتن جواب گاهی این پیمایش معکوس بار ها و بار ها تکرار می شود.
برای خواندن ادامه این مطلب روی ادمه مطلب کلیک کنید