TRIZچیست ؟
اجزای اصلی دانش TRIZ كدامند ؟
1- قانون افزایش سطح ایدهآل بودن (قانون كمال) : به این معنی كه نظامهای فنی همواره به سمت افزایش درجه ایدهآل بودن یا كمال خود پیش میروند . ایدهآلی یا سطح ایدهآل بودن عبارت است از نسبت مجموع كلیه جنبههای مثبت و مفید سیستم به مجموع كلیه جنبههای منفی و مضر سیستم .
2- سیستم چهار مرحلهای حل مساله :
2-1- شناخت مساله .
2-2- فرمولبندی مساله .
2-3- جستجوی مسائل قبلا حل شده. (استفاده از39 پارامتر مهندسی)
2-4- استفاده از الگوهای راهحلهای كشف شده.(بكارگیری40اصل اختراع)
3- سطوح پنجگانه حل مساله و نوآوری :
3-1- راهحلهای مشخص .
3-2- بهبودهای كوچك .
3-3- بهبودهای بزرگ .
3-4- مفاهیم جدید .
3-5- كشفهای بنیادی .
4- تحلیل ماده - میدان (تحلیل Vepol) :
با استفاده از این تحلیل مسائل به طور كلی به دو دسته تقسیم میشوند :
4-1- مسائل آشنا (مانوس) ، تحت عنوان مسائل استاندارد .
4-2- مسائل ناآشنا (نامانوس) ، تحت عنوان مسائل غیر استاندارد
5- قوانین هشتگانه تحول و تكامل نظامهای فنی (قوانین پیشرفت فناوری) .
6- هفتادوشش راه حل ابداعانه استاندارد :
مسائل استاندارد شناخته شده با تحلیل Vepol میتوانند با استفاده از این هفتادوشش راهحل ابداعانه استاندارد ، حل شوند.
7- ماتریس تناقضها :
در نظریه TRIZ از مساله ابداعی تحت عنوان تناقض تعبیر میشود كه معنای آن دو موقعیت متضاد یا دو كیفیت متعارض است ؛ یعنی افزایش سطح كیفیت یكی موجب كاهش سطح كیفیت دیگری میشود و حل ابداعانه مساله ، كشف راه حل این تناقض میباشد .
8- چهل اصل برای اختراع و نوآوری .
9- مجموعه ای از تاثیرات علمی اساسی :
شامل تاثیرات فیزیكی ، شیمیایی ، هندسی و زیستشناختی .
10- روش ARIZ (الگوریتم حل ابداعانه مساله) :
ARIZ یك دستورالعمل نظامیافته برای شناسایی راهحل مسائل غیراستاندارد با استفاده از قابلیتهای فنون و روشهای خلاقیت میباشد .
از فواید و كاربردهای TRIZ بیشتر بدانیم !
با استفاده از دانش TRIZ میتوان به نتایج و دستاوردهای متعددی یافت كه در ذیل به شماری از آنها اشاره مینماییم :
1- دستیابی به نوعی نگرش جامع علمی به ابداعات و اختراعات .
2- شكلگیری جنبههای بسیار مهمی از علم خلاقیتشناسی .
3- دستیابی به نوعی جهانبینی خلاق .
4- كشف انواعی از راهحلها برای مسائل ابداعی یعنی مسائلی كه با روشهای معمولی و متداول ، راهحل آنها به دست نمیآید .
5- دستیابی به بهترین و موثرترین راهحلها برای انواع مسائل علمی ، فنی ، انسانی و اجتماعی .
6- پیشبینی روند ابداعات و اختراعات در آینده . (خلاقیتشناسی آیندهشناختی)
7- ارائه آموزشهای نوین مبتنی بر TRIZ در مدارس و دانشگاهها . (خلاقیتشناسی پرورشی مبتنی بر TRIZ)
8- تسهیل و تسریع روند رشد و توسعه علوم و فناوری